بانک و بیمه

آیا سودسازی پست بانک ایران میتواند به داد سهامدارانش برسد؟!

هادی بهرامی; بازار: بانک مؤسسه‌ای است که افرادی را که می‌خواهند پس‌انداز کنند را با کسانی که می‌خواهند وام بگیرند پیوند می‌دهد و وظایفی مانند تأمین و توزیع وام، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، انتقال وجوه را انجام می‌دهد. مجموعه مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان شامل مسئولیت پرداخت بدهی مشتریان، نگهداری سهام، اوراق بهادار و اشیای قیمتی، پذیرش سپرده و ترتیب خرید و فروش است. بخش بانکی بزرگترین مرکز انتقال پول و یکی از ارکان اقتصاد کشور است. به همین دلیل باید حداقل سالی یک بار وضعیت آن به طور کامل بررسی و در اختیار عموم و سرمایه گذاران قرار گیرد تا به وضعیت واقعی شرکت ها پی ببرند. صورت های مالی سالانه پست بانک در سال ۱۴۰۲ به کدال ارسال شده است و در زیر به تحلیل بنیادی و فنی سهام پست بانک با نماد وپست می پردازیم.

ارائه و موقعیت شرکت
پست بانک یک بانک دولتی است که در زمینه ارائه خدمات مالی و بانکی در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی و ارائه خدمات مختلف بانکی به مشتریان خود با ۶۵۰۰ شعبه فعال در سراسر ایران فعالیت می کند. گسترش خدمات پولی و مالی در شهرها و روستاهای کشور، کمک به توسعه نظام بانکی و گسترش تسهیلات بانکی، نمایندگی در حوزه پرداخت و پذیرش در مبادلات تجاری، کمک به کاهش سفرهای شهری و روستایی و هزینه های مرتبط. کمک به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و توسعه خدمات مالی خرد با مشارکت شعب منتخب بانک های شهری و روستایی از جمله اهداف تاسیس پست بانک ایران است. ارزش بازار سهام پست بانک در بورس ۱۳ میلیارد تومان است که در حال حاضر معادل ۱.۶ میلیارد تومان ارزش معاملاتی است.

نسبت نقدینگی فعلی پست بانک ایران در سال مالی ۱۴۰۲ ۰.۸ درصد است که وضعیت چندان مناسبی نیست و نشان دهنده کمبود دارایی های کوتاه مدت و نقدینگی برای پوشش هزینه های آنی آن است. سود خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۴۰۰۰ و ۴۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشت.

گزارشهای مالی
نسبت نقدینگی فعلی پست بانک ایران در سال مالی ۱۴۰۲ ۰.۸ درصد است که وضعیت چندان مناسبی نیست و نشان دهنده کمبود دارایی های کوتاه مدت و نقدینگی برای پوشش هزینه های آنی آن است. البته ارزش ضعیف این رقم کلیدی برای پست بانک را می توان به وضعیت بهتر نسبت به سایر شرکت ها و موسسات اعتباری نسبت داد. اما ۰.۸ درصد نشان می دهد که شرکت در مسیر ضعف مدیریت دارایی، بدهی و سرمایه قرار دارد و در صورت عدم بهبود در سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ باید شاهد ضعف نقدینگی و بنیه مالی پست بانک باشیم. طبق نمودار زیر، نسبت نقدینگی جاری پست بانک در شش سال گذشته تقریباً و به طور مداوم منفی و در حال کاهش بوده است که نشانه خوبی نیست و باید مدیریت منابع جاری بهبود یابد.

صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷.۷۰۴ میلیارد تومان، سود سپرده ها و سرمایه گذاری ها ۲.۴۸۱ میلیارد تومان و در نهایت مجموع درآمدهای تقسیم نشده بانک با سود ۲.۶۳۷ میلیارد تومان همراه است. سود خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ با ۵۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل ۴۰۰۰ و ۴۴ میلیارد تومان بوده و هزینه های اداری شرکت نیز با افزایش ۶۷ درصدی به ۲۰۰۰ و ۷۳۰ میلیارد تومان رسیده است. سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده های شرکت در سال ۱۴۰۲ به شدت افزایش یافت. سود عملیاتی شرکت نیز ۴۸ درصد افزایش یافت و نرخ رشد هزینه های اداری نیز روند صعودی اندکی را نشان داد. هر سه معیار نشان می دهد که عملکرد پست بانک در سال ۱۴۰۲ قابل قبول است. نرخ رشد کل درآمد عملیاتی شرکت طی ۴ سال ۳۵۰% بود. در حالی که مجموع هزینه های این بانک در چهار سال گذشته ۲۴۶ درصد افزایش یافته است، اما این نشان می دهد که نرخ رشد درآمدهای بانک بیشتر از هزینه های آن است. طبق آمار و ارقام سال های اخیر نمایه شده توسط ما، کل هزینه های پست بانک ۸ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان، کل درآمد ۱۶ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان و سود خالص نیز ۷ هزار و ۲۰۰ بوده است. برآورد کرد که تا پایان سال جاری هر یک از اقلام ذکر شده به طور میانگین ۵۲، ۶۶ و ۷۸ درصد نسبت به سال قبل (۱۴۰۲) افزایش داشته باشد.

نرخ رشد کل درآمد عملیاتی شرکت طی ۴ سال ۳۵۰% بود. در حالی که مجموع هزینه های این بانک در چهار سال گذشته ۲۴۶ درصد افزایش یافته است، اما این نشان می دهد که نرخ رشد درآمدهای بانک بیشتر از هزینه های آن است. کل هزینه های پست بانک تا پایان سال جاری ۸.۵۴۲ میلیارد تومان، کل درآمد ۱۶.۵۰۵ میلیارد تومان و سود خالص ۷.۲۰۰ میلیارد تومان (۱۴۰۳) برآورد شده است. تا پایان سال مالی ۱۴۰۳، سود سهام EPS در تحلیل بنیادی سهام ۴۴۰ تومان برآورد شده است.

نسبت قیمت به درآمد
پست بانک ایران در پایان سال ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۲۴۷ تومان سود خالص برای سهامداران به دست آورد و نسبت P/E سالانه ttm در این سال ۳.۲۲ است که نسبت P/E بسیار خوبی نسبت به گروه است. سود خالص هر سهم شرکت در سال ۱۴۰۰ ۷۴ تومان، در سال ۱۴۰۱ ۱۶۰ تومان و در سال ۱۴۰۲ ۲۴۷ تومان است که بیانگر وضعیت سود قابل قبول شرکت در سال گذشته (۱۴۰۲) است. با احتساب نرخ افزایش حقوق ۳۰ درصدی، تورم بالای ۸۰ درصدی و متوسط ​​دلار ۸۵ هزار تومانی تا پایان سال مالی ۱۴۰۳، سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی سهام و اقلام ۴۴۰ برآورد شده است. تومان به ازای هر سهم و اینکه آیا سود شرکت ایجاد می شود. اگر تا پایان سال به این مقدار نزدیک شود، فرض می کنیم که سهام شرکت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

آیا سودآوری پست بانک ایران به دست سهامداران می رسد؟!

نسبت های نقدینگی
نسبت جاری یکی از انواع نسبت های نقدینگی در بورس است که به آن نسبت سرمایه در گردش نیز گفته می شود و نسبت جاری از تقسیم دارایی های جاری بر بدهی های جاری به دست می آید. نسبت های نقدینگی بین همه کشورها بیشتر برای موسسات اعتباری استفاده می شود. از آنجایی که صحبت از گردش نقدینگی، اعتبار و تسهیلات پولی است، این نسبت باید نزدیک به ۱.۵ باشد، بنابراین می‌توان گفت که موسسه توانایی مالی خوبی برای پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت دارد و اگر کمتر باشد، ما وضعیت نقدینگی را ناپایدار ارزیابی می کند.

فنی و پس از تجزیه و تحلیل
قیمت سهم در آبان در ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۱۸۰ درصدی از محدوده ۳۹۰ تومان به ۱۱۰۰ تومان رسید و پس از تشکیل سقف تاریخی جدید در آنجا ۲۷ درصد کاهش یافت و اکنون حمایت ۸۰۰ تومانی خود را از دست داده و در محدوده ۷۹۶ تومان معامله می شود. احتمال نزول بیشتر تا حمایت مطمئن ۶۵۰ تومان وجود دارد و از این ناحیه ممکن است در چرخش روند صعودی بالاتری وجود داشته باشد. با ترمیم کف گمشده ۸۰۰ تومانی، اهداف ۱۱۰۰ تومانی و بالاتر در دسترس قرار می گیرد. در غیر این صورت ریزش بیشتر یا حداقل یک فرآیند فرسایش وجود خواهد داشت.

آیا سودآوری پست بانک ایران به دست سهامداران می رسد؟!

ترکیب سهامداران
وزارت امور اقتصادی و دارایی ۸.۳۶ میلیارد سهم دارد و با ۵۱ درصد بزرگترین سهامدار پست بانک است. پس از آن صندوق مدیریت بازار پست بانک ایران با مالکیت یک میلیارد سهم و ۶.۴ درصد دومین سهامدار این شرکت است و صندوق تامین اجتماعی با مالکیت ۴۷۰ میلیون سهم و ۲.۹ درصد در رتبه سوم قرار دارد. صندوق سرمایه گذاری امین آشنا ایرانیان نیز با ۴۲۳ میلیون سهم و ۲.۶ درصد چهارمین سهامدار بزرگ این شرکت است. به طور کلی می توان گفت که سهام این بانک تا حد زیادی در اختیار ارگان ها و سازمان های دولتی است.

قیمت سهام Vepost حمایت ۸۰۰ تومانی را از دست داده و در محدوده ۷۹۶ تومان معامله می شود. احتمال نزول بیشتر تا حمایت مطمئن ۶۵۰ تومان وجود دارد و از این ناحیه ممکن است در چرخش روند صعودی بالاتری وجود داشته باشد. با ترمیم کف گمشده ۸۰۰ تومانی، اهداف ۱۱۰۰ تومانی و بالاتر در دسترس قرار می گیرد.

آخرین کلمه
در فرآیند تحلیل بنیادی و ارزش گذاری سهام، معیارها و قیمت های زیادی وجود دارد که همگی خارج از محدوده مخاطب است. بنابراین تلاش شده است تا خلاصه ای از تحلیل ها و نتیجه گیری های کلیدی ارائه شود. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف در حال کاهش است که در حوزه بانکی ممکن است به کل اقتصاد و بورس آسیب وارد کند. بنابراین باید نظارت ها تقویت شود و نقدینگی موسسات مالی به خوبی مدیریت شود تا سود افزایش یابد و هزینه های اضافی کاهش یابد. پست بانک ایران اولین شرکت فعال در صنعت بانکداری است که صورت‌های مالی منتهی به سال ۱۴۰۲ را به کدال ارسال کرد و با بررسی‌های کامل انجام‌شده، وضعیت پایه خوب شرکت و موقعیت خوب سهم و سهم را به دست آوردیم. از نمای فنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا