اقتصاد جهان

استفاده از یورو در تراکنش های سوئیفت به پایین ترین رقم رسید

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، داده‌های مربوط به تراکنش‌های سرویس مالی جهانی سوئیفت که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که سهم یورو در تسویه‌های پرداخت بین‌المللی از طریق این سیستم پرداخت به کمترین میزان خود در ماه گذشته رسیده است.

سهم مبادلات ارز مشترک اروپا یعنی یورو در ماه مارس به ۲۱.۹۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳۲ درصد کاهش داشته و بسیار کمتر از سطح ۲۴.۴ درصدی است که در زمان معرفی مقیاس جدید سوئیفت ثبت شده بود.

این داده ها از سال ۲۰۱۰ جمع آوری شده است، اما از ژوئیه این ارقام نشان دهنده انطباق فنی سوئیفت با استانداردهای گزارش سالانه است.

در سال گذشته، سهم یورو از تراکنش‌های پرداخت بین‌المللی تقریباً نصف شد. در ژانویه ۲۰۲۳، تسویه با این ارز به ۳۷.۸۸ درصد رسیده بود، در حالی که ارقام دسامبر ۲۰۲۳ کاهش این سهم را به ۲۲.۴۱ درصد نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، دلار آمریکا با افزایش ۰.۸۱ درصدی از فوریه به ۴۷.۳۷ درصد، بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد. پس از آن، یورو، پوند و یوان قرار گرفتند.

سهم ارز محلی بریتانیا از معاملات انجام شده از طریق سوئیفت به ۶.۵۷ درصد افزایش یافت، در حالی که بخش تسویه حساب یوان چین با افزایش بیشتر به ۴.۶۹ درصد رسید.

تسلط یورو در تجارت جهانی، بسیار جلوتر از دلار آمریکا به عنوان واحد پول جهانی، با ظهور چین، بدتر شدن روابط با روسیه و تلاش های قابل توجه برای دستیابی به استقلال مالی توسط اقتصادهای نوظهور مانند هند و برزیل تشدید شده است. تمام دنیا شوکه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا