فرهنگ و هنر

بورس در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ صعود می کند؟

در این خبر توضیحاتی درباره بورس در هفته اول آمده است اردیبهشت آیا ماه ۱۴۰۳ صعود می کند؟ پرداخت شده است.


ایران تحلیلی –

بازار سرمایه فارغ از اینکه چه دوران حساسی را پشت سر می گذارد، تهدیدات اقتصادی این بازار همچنان فعال است. گاهی از طریق بخشنامه و گاهی از طریق نشست خبری اطلاع رسانی می شود. وزیر اقتصاد روز سه شنبه بر یک بند جنجالی در بودجه تاکید کرد که زیان های زیادی را به دنبال دارد. بر اساس بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳، سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی برای معافیت مالیاتی شرکت ها در نظر گرفته شده است که به گفته کارشناسان در دقیقه ۹۰ به بودجه اضافه شده و خسارت اقتصادی شدیدی به همراه دارد.

بازارهای سرمایه با وجود شروع نگران کننده هفته، آخرین روز آرامی را پشت سر گذاشتند، خلسه ای که با فعال شدن ابزارهای محدودکننده دامنه نوسانات برای جلوگیری از سقوط شدید بازار به وجود آمد. بر این اساس، با پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۶ هزار و ۲۳۲ واحدی به رقم ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۱۴ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۳۷۸ واحد افزایش به سطح ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه ۴۲ میلیارد تومان پول واقعی نیز از بازار حذف شد.

عملکرد ریسک گریز سهامداران در هفته گذشته

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات بورس طی هفته گذشته می گوید: بازار سرمایه در هفته گذشته تحت تاثیر تنش های منطقه ای قرار گرفت. در واقع، سهامداران سعی کردند ریسک گریز باشند. در ابتدای هفته با خروج شدید نقدینگی از بازار مواجه بودیم. علاوه بر این در روز شنبه شاهد افت شدیدی بودیم. پس از آن با طرحی که سازمان بورس فکر می کرد، به جای تعطیلی بورس، دامنه نوسان کاهش یافت. که به نظر می رسد گزینه بهتری باشد و این مشکل توانسته وزن افت قیمت در نمادها را تا حدودی کنترل کند. اما تا زمانی که تنش ها همچنان بالا باشد، قطعا ریسک ها بالاست و فعالان بازار سعی می کنند سرمایه خود را از ریسک دور نگه دارند.
به گفته وی، با توجه به محدودیت دامنه این نوسان، احتمال شاهد افت شدید بعید به نظر می رسد. در عین حال درست است که تنش های منطقه ای به حدی است که نمی توان خط و نشان کشید و پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما تجربیات گذشته نشان داده است که پس از رفع این تنش ها، شاهد بازگشت بازار بودیم. بنابراین به نظر می رسد دوری از هیجان قطعا می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

ریسک اقتصادی دیگری در بورس فعال شد

بازار سرمایه فارغ از اینکه چه دوران حساسی را پشت سر می گذارد، تهدیدات اقتصادی این بازار همچنان فعال است. گاهی از طریق بخشنامه و گاهی از طریق نشست خبری اطلاع رسانی می شود. وزیر اقتصاد روز سه شنبه بر یک بند جنجالی در بودجه تاکید کرد که زیان های زیادی را به دنبال دارد. بر اساس بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳، سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی برای معافیت مالیاتی شرکت ها در نظر گرفته شده است که به گفته کارشناسان در دقیقه ۹۰ به بودجه اضافه شده و خسارت اقتصادی شدیدی به همراه دارد.

بهنام صمدی فعال بازار سرمایه در کانال تلگرامی خود نوشت: این بند اثرات بسیار بدی به خصوص برای هلدینگ ها دارد، مثلا شستا که ۴ هلدینگ زیرمجموعه دارد در وهله اول خود شرکت زیرمجموعه مثلا ستاره خلیج فارس. باید مالیات بدهد، چون ۵۰۰ میلیارد معافیت دارد تاپیکو بابت سودی که می‌گیرد باید مالیات بدهد، یعنی در یک زنجیره، دولت مالیات مضاعف می‌کشد این مصوبه نارضایتی ها را تشدید می کند و تمام تلاش های سازمان بورس برای تقویت سرمایه گذاری غیرمستقیم به هدر می رود.

رئیس سازمان بورس در نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به این بند واکنش نشان داد و آن را عامل تشدید بی اعتمادی در بازار سرمایه دانست.

آیا تغییر رویکرد مجید عشقی امیدوارکننده است؟

صحبت های اخیر مجید عشقی رئیس سازمان بورس در برنامه «صف اول» شبکه خبر با واکنش های مثبت فعالان بازار همراه بود. به گفته آنها این صحبت ها بی سابقه بوده و ممکن است نشان دهنده تغییر رویکرد این سازمان باشد.

حسن حسین نیا در این باره به اقتصاد ۲۴ گفت: سخنان آقای عشقی اگرچه امیدوارکننده است و در واقع بازتاب واقعیت موجود است، اما روند بازار سرمایه قطعا نشات گرفته از واقعیت های روی تابلو و عملکرد است. یعنی بیشتر از کلمات باید به دنبال عملکرد باشیم. اقدام عملی که منجر به نتیجه مطلوب شود یا خیر در جهت رسیدن و رفع مشکلات ذکر شده انجام خواهد شد. اگر عملکرد در این راستا باشد قطعاً به تدریج شاهد رشد بازار سرمایه و در عین حال بازگشت اعتماد خواهیم بود اما اگر صرفاً یک بیانیه مبتنی بر واقعیت باشد اما عملکردی پشت آن نباشد. قطعا جلوه خاصی نداره

پیش بینی سهام در هفته آینده

به گفته این فعال بازار سرمایه، هفته آینده قطعا بورس تحت تاثیر ریسک های سیستماتیک و تنش های نظامی قرار خواهد گرفت. اگر شاهد کاهش این موضوع باشیم، قطعا هفته آینده می توانیم رشد شدیدی داشته باشیم، اما در صورت ادامه شرایط فعلی، هرچند به دلیل محدودیت دامنه نوسانات و اقداماتی است که سازمان بورس و شورای عالی بورس اوراق بهادار در نظر دارند، شاخص کل حداقل در کوتاه مدت خواهد بود. مدت زمان نمی تواند افت سنگینی داشته باشد، اما ادامه این شرایط قطعا می تواند تاثیر منفی بر روند ارزش معاملات داشته باشد.

وی در پایان می افزاید: آن طور که از تصمیم گیران یعنی سازمان بورس شنیده می شود، محدودیت دامنه نوسان تا زمانی که ریسک وجود داشته باشد و بازار در شرایط هیجانی باشد ادامه خواهد داشت. بنابراین احتمالاً در زمانی شاهد حذف و بازگشت به حالت قبل خواهیم بود که آن تنش ها به حداقل خود رسیده یا تقریباً می توان گفت که سایه این تنش ها برداشته شده است. در آن شرایط دیگر نمی تواند به بازار آسیب برساند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا