ورزشی

خطر حذف سرخابی‌ها از آسیا/ از بدهی فدراسیون به ویلموتس تا کمک به استقلال/ بانک ملت هم از خرید پرسپولیس کنار کشید؟

هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هنوز نتوانسته اند شرایط مورد نیاز AFC را چه از نظر مالکیتی و چه از نظر مالی فراهم کنند.

استقلال در پرونده انتقال قرضی محمد محبی به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو بدهی به باشگاه سانتا کلارای پرتغال محکوم شد که تا لحظه تنظیم این گزارش پرداخت نشده است. در روزهای گذشته گفته شده بود ۳۰۰ هزار یورو از این مبلغ از درآمد استقلال در فیفا واریز می شود و مابقی را باشگاه استقلال از طریق صرافی ها واریز می کند. البته طی روزهای گذشته برخی رسانه ها مدعی شدند که فدراسیون فوتبال با پرداخت ۲۰۰ هزار یورو باقی مانده از مطالبات فدراسیون فوتبال در فیفا به سانتا کلارا موافقت کرده است که ظاهرا هنوز این اتفاق نیفتاده و بعید به نظر می رسد.

در مورد کمک فدراسیون به استقلال باید گفت که اولا فدراسیون چنین چیزی را تایید نکرد و ثانیا اگر فدراسیون می توانست بدهی را از مطالبات خود تهاتر کند، بدهی ویلموتس را پرداخت می کرد.

البته چند ماه پیش فدراسیون مدعی شد بدهی ویلموتس توسط فیفا پرداخت شده است اما صورت های مالی فدراسیون در پایان سال ۱۴۰۲ نشان می داد که این اتفاق رخ نداده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، مهدی تاج در خصوص پرداخت بدهی ویلموتس از حساب فدراسیون نزد فیفا، موافقت هیات مدیره را ندارد و هیات مدیره نیز منطقا حاضر به قبول تعهد هیات مدیره قبلی فدراسیون (۵ سال پیش) نیست. ). از طرفی تاج نمی تواند با مسئولیت شخصی خود به فیفا نامه بنویسد. به همین ترتیب تاج هم تاییدیه هیات مدیره برای کمک به استقلال را ندارد. البته در خصوص پرونده ویلموتس باید به این نکته اشاره کرد که مشکل داخلی این پرونده که تسویه حساب با شستا است هنوز تکمیل نشده است و در این بین بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو بدهی فدراسیون به شستا افزایش یافته است. به دلیل افزایش نرخ این علاوه بر ۳.۵ میلیون یورویی است که فدراسیون باید به ویلموتس بپردازد، ۳.۵ میلیون یورو که در ابتدا و در زمان فدراسیون قبلی (عزیزی خادم) با شکایت طرف ایرانی بیش از ۶ میلیون یورو بود. در دادگاه CAS به ۳.۵ میلیون یورو کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که در چند ساعت اخیر و در آخرین آپدیت فیفا مشخص شد که پنجره نقل و انتقالات استقلال بسته شده است و این موضوع هواداران را بیش از پیش نگران کرده است.

پرسپولیس از نظر مالی با چندین پرونده داخلی از جمله شکایت رضا اسدی بازیکن سابق خود مواجه است که گفته می شود شکایت خود را در نهادهای بین المللی ثبت کرده است.

از نظر مالکیت دو تیم شرایط نامشخصی دارند. در چند ماه گذشته مسئولان دولتی و وزارت ورزش قول دادند با واگذاری اکثریت سهام دو باشگاه به شرکت های خصوصی، مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه را حل کنند. اما در حالی که ابتدا نام شستا و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مطرح شد، به یکباره ظرف چند روز تا پایان سال اعلام شد که این موضوع منتفی است و مغربی ها به دو بانک واگذار می شود. در نهایت نام دو بانک ملت و تجارت مطرح شد و حتی مدیرعامل پرسپولیس در روز یازدهم آن را تایید کرد. فروردین ۵۱ درصد از سهام باشگاه به بانک ملت واگذار می شود. اما در کمال تعجب یکی از مدیران ارشد بانک ملت اعلام کرد که این بانک هیچ تمایلی برای تصاحب پرسپولیس ندارد و تاییدی در این زمینه وجود ندارد! مریم لیلیدوست، مدیر مالی بانک ملی، اظهارنظر در این زمینه را شایعه و محدود به فضای مجازی دانست! البته ساعاتی پیش زارعی، رئیس کمیته صدور مجوزهای حرفه ای فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که یازدهم آخرین مهلت تسویه حساب مالی است، اما درباره تعیین تکلیف قطعی اظهارنظر خاصی نکرد. مالکیت و به سادگی گفت مهلت بارگذاری مدارک تا اردیبهشت ماه است.

با همه شرایط به نظر می رسد سرخابی ها همچنان در لبه پرتگاه سقوط هستند و خطر حذف از آسیا در گلویشان است. با توجه به تعطیلی موسسات خارجی در روز شنبه، استقلال تنها ۴۸ ساعت فرصت دارد تا فیفا یا از منبع دیگری را متقاعد کند تا پول را به حساب سانتا کلارا واریز کند. پرسپولیس تا فردا یا شنبه باید بدهی داخلی خود را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا