بانک و بیمه

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک مرکزی پس از گذشت بیش از هشت سال از اجرای سیاست اعتبار اسنادی داخلی – ریالی و تجربیات حاصله و نیز بازخورد مراجع مختلف به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین در نظر گرفتن با توجه به اینکه امسال حدود ۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال برای تامین مالی فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ریالی انجام می شود، این دستورالعمل با هدف تسهیل و توسعه بیشتر این ابزار در نظام اقتصادی کشور بازنگری شد. مجدداً در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

با توجه به اهمیت موضوع، در جلسه بیست و یکم تغییر این بخشنامه مطرح شد فروردین ماه شورای پول و اعتبار تصویب شد.

مهمترین اصلاحات انجام شده است

یکی از اصلی ترین تغییرات اعمال شده در این بخشنامه، امکان استفاده از سازوکار گشایش اعتبار اسنادی در رابطه با معاملات انجام شده توسط فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان فعال در بورس کالا است. با توجه به اینکه طبق دستورالعمل قبلی امکان گشایش اعتبار اسنادی داخلی بر اساس اسناد معامله شده در بورس کالا با انجام تغییرات و تمهیدات لازم به ویژه اخذ «گواهی انجام معاملات فیزیکی بورس کالا» و «. کالا.” «اعلام تسویه صندوق صرافی» به جای «فهرست معاملاتی»، امکان استفاده از اعتبار اسنادی داخلی در بورس کالا وجود دارد.

از دیگر تغییرات بخشنامه جدید می توان به ایجاد فرم یکسان «سند پرداخت تعهد» با امکان صدور یک یا چند فقره بر حسب تعداد اسناد و همچنین امکان تلفیق یا تقسیم آنها اشاره کرد.

از دیگر مفاد مهم این بخشنامه، امکان گذراندن «سند تعهد پرداخت» توسط ذینفع اعتبار اسنادی داخلی بین حلقه‌های زنجیره تأمین مالی به منظور خرید نهاده‌ها و مواد اولیه کالاهای مورد نیاز و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی بر اساس آن است. قوانین و مقررات مربوطه این امر منجر به تعمیق و توسعه بیشتر تامین مالی زنجیره تولید خواهد شد.

از دیگر اصلاحات انجام شده می‌توان به اتخاذ تدابیر لازم برای اجازه انتشار اوراق بدهی با تضمین سند تعهد پرداخت در چارچوب سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد. بر این اساس، این امکان برای ذینفع اعتبار اسنادی داخلی که سند تعهد پرداخت به نفع او صادر شده است، علاوه بر امکان تنزیل در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، به نسبت وی در هنگام راه‌اندازی، فراهم می‌شود. در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس بهادار اقدام و تامین مالی مورد نظر را انجام می دهد.

ضمناً امکان انتخاب شرکت های بازرسی برای متقاضیان گشایش اعتبار اسنادی ریالی داخلی پیش از این محدود به فهرست شرکت های بازرسی تایید شده مندرج در بند دوم آیین نامه ارزی بانک مرکزی بوده است. بخشنامه جدید امکان استفاده از شرکت های بازرسی کشوری واجد شرایط را فراهم کرد و دامنه کاربرد این شرکت ها را گسترش داد.

تغییر مهم دیگر در بخشنامه جدید، تدوین مفاد «مکانیسم پایان اعتبار اسنادی داخلی» است که در بخشنامه قبلی وجود نداشت و با هدف تکمیل سازوکار گشایش اعتبار اسنادی داخلی صورت گرفت. – ریال.

اصلاح برخی مقررات مربوط به سامانه پیامک مالی الکترونیکی (اسپم) در سازوکار گشایش اعتبارات اسنادی داخلی – ریالی با در نظر گرفتن تثبیت جایگاه سامانه مذکور در نظام بانکی کشور و همچنین الزامات مورد نیاز برای بانک ها و غیربانک ها از دیگر اصلاحات سیاست های فوق الذکر این است که موسسات اعتباری باید قبل از افتتاح اعتبار اسنادی داخلی، یک سیستم خودافشایی در پایگاه داده ایجاد، طراحی و اجرا کنند.

تدوین سازوکار گزارش دهی مدیران ارشد از رعایت قوانین و مقررات (Compliance) به کمیته انطباق (Compliance) و هیئت مدیره یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از دیگر اصلاحات با هدف بهبود سیستم کنترل داخلی و حصول اطمینان از رعایت دقیق مفاد این دستورالعمل. اعتبار اسنادی داخلی – ریال در شبکه بانکی کشور با استفاده از مکانیزم های نظارت داخلی در موسسات اعتباری تامین می شود.

انحصار گشایش اعتبارات اسنادی ریالی داخلی در قالب قرارداد مرابحه و استصناع (اعم از نقدی و اعتباری) و لغو قرارداد جعاله برای گشایش اعتبار اسنادی ریالی داخلی با هدف رفع برخی ابهامات. و ملاحظات فقهی از دیگر تغییرات مهمی است که در دستورالعمل ایجاد شده است.

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند با ارسال نسخه‌ای از تغییر دستورالعمل فوق، آن را به سرعت به تمامی واحدهای خود ابلاغ و بر اجرای آن نظارت دقیق داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا