ورزشی

فیفا و فدراسیون فوتبال، استقلال را ضمانت کردند

در حالی که چند هفته پیش تفاهم نامه ای بین دو باشگاه استقلال و سانتا کلارا امضا شد و پرونده بدهی استقلال به این باشگاه پرتغالی بسته شد، شایعاتی به گوش می رسد که دور از واقعیت است.

چرا پنجره باشگاه استقلال باز نمی شود؟ چرا با وجود پرداخت بدهی باشگاه استقلال به سانتا کلارا در آپدیت جدید فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) پنجره آبی همچنان بسته است؟ آیا بسته شدن پنجره باشگاه استقلال مشکلی برای گرفتن مجوز حرفه ای استقلال ایجاد نمی کند؟ اینها سوالاتی است که در ذهن هواداران این باشگاه جا خوش کرده و به دنبال پاسخ های قانع کننده ای برای رهایی از نگرانی خود هستند.

در چهارم فروردین در این ماه باشگاه استقلال و سانتا کلارا در گزارشی اختصاصی از نحوه تعامل برای پرداخت محمد محبی خبر دادند و اعلام کردند که بین آنها توافق نامه ای امضا شده است.

طبق این قرارداد قرار بود طلب ۵۰۰ هزار دلاری سانتا کلارا پرداخت شود. البته با توجه به جزئیات این گزارش مقرر شد ۳۰۰ هزار دلار از این بدهی از محل درآمد استقلال در فیفا پرداخت شود و ۲۰۰ هزار دلار باقی مانده را باشگاه استقلال پرداخت کند.

علی خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال برای باقی مانده ۲۰۰ هزار دلار از سهام این باشگاه به باشگاه سانتا کلارا راهکار جالبی در نظر گرفت. وی از ارتباطات خوبی که با مسئولان فدراسیون فوتبال، فیفا و کنفدراسیون بین المللی فوتبال دارد استفاده کرد و درخواست کرد از محل درآمد باشگاه استقلال که در بلوک AFC است مبلغ مورد نظر پرداخت شود. مدیرعامل استقلال در این باره نامه نوشت و توانست مجوز پرداخت این پول را بگیرد.

این سوال دوباره مطرح می شود که چرا پنجره باشگاه استقلال با این اقدامات هنوز باز نشده است؟

پاسخ این سوال با پیگیری های خبرنگار ورزشی ما مشخص شد. در تفاهم نامه ای که باشگاه استقلال با باشگاه سانتا کلارا منعقد کرد، مقرر شد هرگاه ۵۰۰ هزار دلار به حساب باشگاه پرتغالی واریز شد، نامه ای به کمیته حقوقی فیفا ارسال کنند تا پنجره نقل و انتقالات باشگاه استقلال باز شود.

در عرض چند هفته ۳۰۰ هزار دلار اول به حساب سانتا کلارا واریز شد و آنها منتظر ۲۰۰ هزار دلار باقی مانده هستند تا پنجره استقلال را به فیفا بدهند. هرچند این ۲۰۰ هزار هنوز به حساب باشگاه استقلال واریز نشده است، اما جای نگرانی نیست زیرا تضمین های لازم از فیفا گرفته شده و تمامی این موارد در تفاهم نامه دو باشگاه استقلال و سانتا کلارا نوشته شده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه اقدام کرده اما به دلیل چالش هایی که ممکن است در این راه پیش بیاید، شرطی در این تفاهم نامه گذاشته شده است. ماجرا از این قرار است که با تایید فدراسیون فوتبال و تایید فیفا اگر این مبلغ به هر دلیلی تا خرداد اگر ماه از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا به حساب باشگاه سانتا کلارا نرود، ۲۰۰ هزار دلار از درآمد فدراسیون فوتبال ایران در فیفا کسر و در اختیار سانتا کلارا قرار خواهد گرفت.

البته در این صورت فدراسیون فوتبال از درآمد استقلال در کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده خواهد کرد.

این تفاهم نامه در سامانه مجوز حرفه ای بارگذاری شد و هفته گذشته پس از بررسی این سند و سایر مدارک باشگاه استقلال مشخص شد که تمامی مدارک باشگاه استقلال تایید شده است و آبی ها جز مشکلی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ندارند. برای مالکیت مشترک

البته در شرایطی که هفته های پایانی لیگ برتر پشت سر گذاشته شده و پنجره نقل و انتقالاتی برای جذب بازیکن وجود ندارد، بسته شدن پنجره استقلال در سیستم فیفا مشکلی برای استقلال ایجاد نمی کند و قطعا با با توافقات مشترک باشگاه استقلال، فیفا و فدراسیون به زودی ۲۰۰ هزار دلار باقی مانده از طلب سانتا کلارا تسویه خواهد شد تا این پرونده جنجالی برای همیشه بسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا