کشاورزی

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

سهراب سهرابی به مناسبت نامگذاری سی و یکمین روز فروردین وی با عنوان «روز ملی گندم و نان» گفت: توافقات لازم با شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و بیش از ۱۱۰۰ مرکز خرید تضمینی آماده تحویل گندم به کشاورزان هستند.

وی با بیان اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است، تصریح کرد: با این روند در یک برنامه دو تا سه ساله به خودکفایی پایدار گندم خواهیم رسید.

نیاز سالانه گندم کشور ۱۲ میلیون تن است

به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، نیاز سالانه گندم کشور ۱۲ میلیون تن است.

وی درباره برداشت گندم در سال برداشت جاری گفت: در روزهای هفتم، هشتم و نهم اولین خوشه طلایی گندم برداشت شد. فروردین از استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شده و ادامه دارد.

شرابی تصریح کرد: برداشت گندم از هم اکنون در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور به پایان می رسد. شهریور ادامه دارد.

۲۱۰۰۰ کمباین آماده استفاده است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ هزار دستگاه کمباین آماده ارائه خدمات به کشاورزان هستند، گفت: کشاورزان باید از دستگاه های برداشت که از نظر فنی تست شده و خلط کمتری تولید می کنند استفاده کنند و از برداشت گندم در شب خودداری کنند.

در همین حال مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست با توجه به بارندگی های مداوم و افزایش بیماری ها و آفات گندم از جمله زنگ زرد و پودر با مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک های گیاهان دارویی تماس گرفته و طبق دستورالعمل مبارزه کنند. کپک.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، وی توصیه کرد: آبیاری مزارع در مناطق آبی بر اساس دستورالعمل و در مواقعی متناسب با افزایش دما و خشکسالی انجام شود.

سهرابی در عین حال افزود: مدیریت تغذیه گیاهان به ویژه در مناطق معتدل کشور و اقلیم های سرد اهمیت دارد و استفاده از کودهای پتاس و سولفات آمونیوم و ریزمغذی ها باید اجرایی شود.

کشاورزان نباید بقایای گیاهی را بسوزانند

وی ادامه داد: کشاورزانی که نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی را در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در دراز مدت می دانند، پس از برداشت گندم از بقایای گیاهی استفاده نمی کنند، آتش روشن نمی کنند. و بقایای گیاهی را مستقیماً در مناطق آبی با نظر کارشناسان و محققین کشت کنید.

شرابی علت نامگذاری روزی در تقویم رسمی کشور به نام گندم و نان را اهمیت آن در زنجیره غذایی انسان و نقش آن در امنیت غذایی و تامین پروتئین مورد نیاز مردم ایران دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا