فرهنگ و هنر

کسب بازدهی معقول با حضور بلندمدت و مداوم در بورس


ایران تحلیلی –

کادر معصومی خانه در گفتگو با سنا با بیان اینکه اگر سرمایه گذاری در بورس بلندمدت و مستمر نباشد بخش قابل توجهی از بازدهی که می توان به دست آورد از بین می رود، افزود: ارزیابی های انجام شده توسط ما. همکاران اشاره می کنند که سرمایه گذاران هر چقدر هم به دنبال سرمایه گذاری باشند اگر سرمایه گذاری در بازار سرمایه (بازار بورس) کوتاه مدت باشد، احتمال کسب بازدهی معقول و مطلوب در این بازار کاهش می یابد و نمی توانند درآمد زیادی داشته باشند. سود در این بازار

وی ادامه داد: به طور معمول افراد پس از سرمایه گذاری احساسات متفاوتی را تجربه می کنند. معمولا ابتدا در انتخاب بهترین روش وسواس به خرج می دهند، سپس کمی نگرانی و استرس را تجربه می کنند و در نهایت یاد می گیرند با ثبات ذهنی بیشتری به جلو حرکت کنند و افق عمیق تری و بلندمدت داشته باشند.

معصومی خانه خاطرنشان کرد: معمولا سهامداران تصور می کنند با جابجایی سرمایه خود در بازارهای موازی می توانند بازدهی بیشتری نسبت به سایرین و میانگین بازدهی بازارها داشته باشند، در حالی که این ایده همیشه پاسخگو نیست و منجر به عدم بازدهی می شود. حداکثر تعداد سرمایه گذاران در برخی بازارها.

ارزیابی عملکرد روزانه شاخص بورس

مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار به ارزیابی عملکرد روزانه شاخص بورس از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا آخرین روز معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و به سنا گفت: در این دوره از زمان، ما ۱۴۴۱ روز معاملاتی داشتیم. او در این مدت با حضور پرتفوی متنوع در بازار توانست حدود ۲۱۷۵ درصد بازدهی کسب کند و سرمایه اولیه خود را ۲۲ برابر کند.

وی بیان کرد: در صورتی که سرمایه گذار یک درصد (معادل ۱۴ روز معاملاتی) از بهترین روزهای معاملاتی ۱۴۴۱ روزه را از دست بدهد، تنها می تواند ۱۲ برابر سرمایه اولیه خود را افزایش دهد.

معصومی خانقاه ادامه داد: اگر سرمایه گذار ۲ درصد (معادل ۲۹ روز معاملاتی) از بهترین روزهای معاملاتی ۱۴۴۱ روزه را از دست داده بود، تنها می توانست سرمایه اولیه خود را تا ۷ برابر افزایش دهد.

مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است: تداوم حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه (بورس) از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۱ شرط لازم برای کسب بازدهی ۲۱۷۵ درصدی تلقی می شود. در این بازار یکی دیگر از شرایط و شرایط کافی داشتن سبد پرتفوی متنوع (مناسب با سبد بازار یا حداقل صنایع موجود در بازار) است.

بررسی از سرگیری رشد بازار از روزهای اول آبان ماه ۱۴۰۱

او دوباره رشد بازار را از همان روزهای اول آغاز کرد آبان وی به ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: شاخص بورس از تاریخ ۴ آبان از ماه ۱۴۰۱ تا آخرین روز معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ که با ۳۳۹ روز معاملاتی همراه بوده و برای افرادی که دارای پرتفوی متنوع بوده اند، در صورتی که سرمایه گذار سه کالا از دست داد، حدود ۷۷ درصد بازدهی داشته است. روزهای معاملاتی مثبت از این ۳۳۹ روز. حدود ۳۰ درصد از کل راندمان (۷۷ درصد) را از دست داده است.

مدیر نظارت بر بازار سهام سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: همچنین اگر سرمایه گذار از این ۳۳۹ روز معاملاتی هفت روز خوب و مثبت را از دست داده باشد، حدود ۵۸ درصد از بازدهی کل دوره را از دست داده است و اگر سرمایه گذار ۱۷ روز از بازار را از دست داده است، معاملات خوب و مثبتی را در بازار از دست داده است، از این بازار بازدهی نداشته و احتمالاً متحمل ضرر شده است.

حضور دائمی سهامداران در بورس

وی در گفتگو با سنا ادامه داد: این آمار نشان می دهد که اگر سرمایه گذاران به دنبال بازدهی معقول از این بازار هستند باید به صورت بلندمدت و مستمر در این بازار حضور داشته باشند.

معصومی خانقاه ادامه داد: سرمایه گذاران زمانی که تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند، بازارها، طبقات دارایی و چندین گزینه را بررسی می کنند و برای انتخاب هر کدام معمولا معیارهای مختلفی مانند میزان دارایی، میزان ریسک پذیری و بازده مورد انتظار را در نظر می گیرند.

مدیر نظارت بر بازار سهام سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: سرمایه گذاران معمولا برای کسب بازدهی بهینه باید به سمت تخصیص سرمایه بروند و سرمایه گذاری خود را بر اساس معیارهای فوق به طبقات و طبقات مختلف دارایی و در انواع مختلف تقسیم کنند. شرایط، وزن دارایی ها در بازارها، طبقات و طبقات دارایی ها تغییر می کنند، اما بررسی ها و آمارهای فوق نشان می دهد که سهامداران نباید به طور کامل از بورس خارج شوند، زیرا با حفظ پرتفوی متنوع خود در بلندمدت می توانند احتمال کسب بازدهی معقول و مطلوب را به شدت افزایش می دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا