ترندهای روز

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان روز پنجشنبه گزارش دادند که فسیل‌هایی را در نزدیکی یک معدن زغال‌سنگ پیدا کردند که متعلق به یک مار است که حدود ۱۱ تا ۱۵ متر طول داشت.

تاکنون رکورد بزرگترین مار شناخته شده متعلق به ماری به طول حدود ۱۳ متر بوده که زمانی در منطقه کنونی کلمبیا زندگی می کرده است.

بزرگترین مار زنده امروزی مار پیتون مشبک آسیایی با طول ۱۰ متر است.

به گفته دانشمندان، این غول تازه کشف شده ۴۷ میلیون سال پیش در جنگل های سرسبز باتلاقی غرب هند زندگی می کرده و احتمالاً تا هزار کیلوگرم وزن داشته است.

دباجیت داتا، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی مؤسسه فناوری هند، رورکی، گفت: این مار برگرفته از مار افسانه ای پادشاه Vasuki Indicus است که دور گردن شیوا خدای هندو می پیچد.

وی افزود: به نظر می رسد این مار با توجه به جثه بزرگی که دارد شکارچی سریعی نبوده و طعمه خود را با انقباض و فشردن شکار کرده است.

قطعاتی از ستون فقرات این مار قبلاً در سال ۲۰۰۵ توسط یکی از اعضای تیم تحقیقاتی به نام سونیل باجپای در نزدیکی گجرات در غرب هند کشف شده بود و محققان بیش از ۲۰ مهره فسیلی را با اسکلت مارها مقایسه کردند تا اندازه این مار را تخمین بزنند. زنده مقایسه کردند.

دباجیت داتا می‌گوید فسیل‌های دیگری که در نزدیکی این مار یافت شده است نشان می‌دهد که این مار در مناطق باتلاقی در کنار حیواناتی مانند گربه‌ماهی، لاک‌پشت و کروکودیل زندگی می‌کرده و احتمالاً این حیوانات طعمه آن بوده‌اند.

تیتانوبوا، یک مار غول پیکر منقرض شده که در کلمبیا کشف شد، تصور می شود که حدود ۶۰ میلیون سال پیش زندگی می کرده است.

جیسون هد، دیرینه شناس از دانشگاه کمبریج می گوید: «وجه مشترک این دو مار هیولا این است که آنها در دوره هایی از آب و هوای بسیار گرم جهانی زندگی می کردند. مارها حیواناتی غول پیکر و خونسرد هستند و یک مار برای بزرگ شدن به دمای بسیار بالایی نیاز دارد.

پس آیا گرم شدن زمین مارهایی به اندازه هیولا را باز خواهد گرداند؟

در تئوری امکان پذیر است. با این حال، جیسون هد معتقد است که سرعت گرم شدن آب و هوا اکنون برای مارها بسیار سریع است که دوباره به غول تبدیل شوند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا