اخبار اقتصاد ایران

کمترین رشد تسهیلات کشور متعلق به گیلان است!+ جزئیات

بی توجهی نظام بانکی گیلان به تامین منابع مالی استان؛

تامین مالی و تسهیل گری یکی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی بنگاه های اقتصادی در هر استان است. در گزارش حاضر میزان رشد تسهیلات در هر استان بهمن ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۴۰۱ است.

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در پایان یازدهمین ماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۶۸۶۰ فقره تسهیلات جاری و غیرجاری از سوی شبکه بانکی کشور اعطا شده است. . این در حالی است که مجموع تسهیلات همان مرحله در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار و ۱۵۰ همات اعلام شده است که نشان دهنده رشد ۳۳.۲ درصدی ارزش کل تسهیلات موجود در کشور است.

به طور کلی میزان دریافت تسهیلات در استان تهران به دلیل نسبت بسیار بالاتر تولیدات و ستاد آنها در این استان نسبت به سایر استان ها بیشتر است. به عبارت دیگر بیش از ۵۸ درصد از کل تسهیلات به استان تهران اختصاص یافته است. این در حالی است که در بررسی رشد میزان تسهیلات اعطایی به بقیه استان ها نتایج متفاوت است.

قم و کهگیلویه و بویراحمد، پیشگامان رشد تسهیلات

بر اساس بررسی های انجام شده، بیشترین رشد در ارزش تسهیلات از بهمن ۱۴۰۱ تا همین ماه سال ۱۴۰۲ در استان اردبیل با نرخ رشد ۴۸.۵ درصدی. سپس قم، کهگیلویه و بویار احمد نیز با نرخ ۴۶ تا ۴۷ درصد بیشترین رشد را در میزان تسهیلات داشته اند.

کمترین رشد تسهیلات در کشور مربوط به استان گیلان و مناطق آزاد تجاری است

به طور کلی اعطای تسهیلات روش اصلی تامین مالی بنگاه های اقتصادی است و اگر رشد تسهیلات در یک استان بیش از سایر استان ها باشد، نشان دهنده توجه بیشتر نظام بانکی به تامین مالی آن استان است. اگرچه ممکن است سهم استان از کل تسهیلات کم باشد، اما رشد بیشتر آن به معنای بهبود شرایط تامین مالی است.

از سوی دیگر مشاهده می شود که استان گیلان با نرخ رشد ۲۲.۶ درصد کمترین رتبه را در بین سایر استان ها دارد. البته با توجه به رشد تسهیلات در مناطق آزاد تجاری، رشد ۱۰.۷ درصدی وام در این مناطق قابل توجه است.

استان های مازندران و اصفهان با رشد حدود ۲۴ درصدی کمترین افزایش میزان تسهیلات دریافتی را تجربه کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا